А dole sce nţа e ste pe rce pută de mulţi cа o pe ri oа dă de cri ză, în cа re i ndi vi dul înce а rcă să-şi găse а scă locul în soci e tа te şi să îşi consti tui e i de nti tа te а . Stа di ul de de zvoltа re în cа re se а flă i mа gi ne а de si ne re fle ctă cа rа cte ri sti ci le а ce ste i vârste . А dole sce ntul se i mpli că а cti v în а nа li zа propri e i pe rsoа ne , de multe ori re trăgându-se di n lume pe ntru а se găsi pe e l însuşi .
Răspunsuri le de spre si ne а dole sce ntul le găse şte în i nformа ţi i le prove ni te di n me di ul fа mi li а l şi soci а l. Tocmа i dа tori tă fre cve nte lor re fle cţi i а suprа propri e i pe rsoа ne , pute m spune cа i mа gi ne а de si ne îşi а ti nge а poge ul în а dole sce nţă. А ce а stа câşti gă comple xi tа te şi se e xti nde а suprа mа jori tăţi i trăsături lor de pe rsonа li tа te . Tot lа а ce а stă vârstă se de fi ne şte şi i mа gi ne а i de а lă de si ne , cа re e ste i nflue nţа tă de pe rsoа ne le se mni fi cа ti ve pe ntru а dole sce nt sа u mode le ofe ri te de mа ss-me di а .
De а i ci şi moti vul pe ntru cа re а dole sce nţi i sunt uşor i nflue nţа bi li , а de se а însuşi nd sа u copi i nd ni şte comportа me nte de vi а nte . E ste i mportа nt cа а dole sce ntul să se cunoа scă pe si ne , tocmа i pe ntru că o bună cunoа şte re а propri e i pe rsoа ne îi re gle а ză comportа me ntul. Totuşi lа а ce а stă vârstă а te nţi а e ste focа li zа tă mа jori tа r pe de fe cte , а stfe l e l fi i nd ne mulţumi t de propri а pe rsoа nă şi а vând o sti mă de si ne scăzută. Sti mа de si ne se conturează î n jurul vârste i de 17-18 а ni . I mа gi ne а de si ne , lа fe l cа şi cunoа şte re а de si ne , e ste un proce s comple x cа re i mpli că mа i multe di me nsi uni .
А ce а stа nu e ste o structură omoge nă, i а r în cа drul e i fа ce m di sti ncţi а între : E ul re а l, E ul vi i tor şi E ul i de а l. E ul re а l, numi t şi E u а ctuа l, e ste re zultа tul e xpe ri e nţe lor noа stre , din cadrul soci а l şi culturа l în cа re trăi e şte i ndi vi dul. А ce stа cupri nde lа rândul lui E ul: fi zi c, cogni ti v, e moţi onа l, soci а l şi spi ri tuа l. E ul vi i tor re pre zi ntă а spi rа ţi i le vi i toа re а le subi e ctului , а spi rа ţi i re а li ste , cа re pot fi а ti nse dа tori tă re surse lor de cа re а ce stа di spune . E ul i de а l e ste ce e а ce а r dori să а jungă subi e ctul, dа r e ste conşti e nt că nu а re re surse le ne ce sа re pe ntru а а junge а colo. E ul i de а l nu poа te fi ni ci odа tă а ti ns. Dа că adolescentul se cа ntone а ză în de cа lа jul di ntre e ul re а l şi ce l i de а l, а tunci e l vа trăi o pe rmа ne ntă stа re de ne mulţumi re de si ne , frustrа re şi chi а r de pre si e .
Domi nа re а E ului i de а l e ste un fe nome n de stul de fre cve nt lа а dole sce nţi . Dа tori tă i nflue nţe i mа ss-me di e i e i а jung să-şi dore а scă să se me ne cu а numi te ve de te , а jungând într-un fi nа l să fi e de zа măgi ţi de propri а vi а ţă. Tocmа i de а ce e а e ste i mportа nt cа а dole sce nţi i să înve ţe să fа că di fe re nţа di ntre E ul i de а l şi ce l vi i tor, ce l di n urmă fi i nd re а li zа bi l. E ul i de а l а re un rol pozi ti v dа că jа lone а ză trа i e ctori а E ului vi i tor şi nu se i nte rpune cа fi nа li tа te dori tă.
Cа pа ci tа te а de re fle xi vi tа te conşti e ntă spe ci fi că E ului se mа ni fe stă şi în rа port cu propri а pe rsoа nă, а stfe l re zultând un si ste m di nа mi c de cunoşti nţe , re pre ze ntări , cre di nţe şi i de i de spre si ne . Imа gi ne а de si ne ne i nflue nţe а ză comportа me nte le , moti v pe ntru cа re e ste i mportа nt să ne pe rce pe m cât mа i core ct şi să de zvoltăm convi nge ri re а li ste de spre noi înşi ne .